Close

האם מגפת הקורונה תיעלם בקיץ?

מאז פרוץ המגפה ברחבי העולם הרבה השערות בנוגע לגורל הנגיף עם בוא הקיץ • מחקר חדש מספק תשובות לשאלה הגדולה • יש מקום קל לאופטימיות

הקיץ מתקרב והשבוע כבר חווינו בישראל את השרב הראשון בארץ, לצד יממה עם מזג אוויר חם במיוחד בחצי הכדור הצפוני. בעקבות שינויי האקלים, עיתון הגרדיאן הבריטי עסק בשאלה האם זה מה שיביא לעצירה בהתפשטות וירוס הקורונה בקיץ. ויש מקום קל לאופטימיות.
אחת מנקודות האור בצפייה הזו היא העובדה שחוקרי אוניברסיטת קולג’ בלונדון מצאו במחקר שעשו, שנגיפים אחרים ממשפחת הקורונה היו מצויים יותר בחודש פברואר ואילו בקיץ השכיחות שלהם היתה יותר נמוכה בקרב האוכלוסייה. מבחינה זו יש בסיס לטענה כי כמו שאר קרובי המשפחה שלו עלול הקורונה להיות וירוס חורפי שפעיל פחות בקיץ.
אלא שעורכי המחקר עצמו מאוד זהירים בתחזית שלהם ומסייגים את הממצאים משתי סיבות: “יתכן שנראה ירידה בהתפרצות המחלה בקיץ הקרוב. אבל כיון שהאנושות לא מחוסנת ממנו הרי שברגע שיתקרר שוב נראה התפרצות ענקית מחודשת. מעבר לכך יש גם לציין שמדובר בסוג חדש של וירוס ולכן קשה מאד לנבא את ההתנהגות שלו”.
עוד הוסיפו כי “יכול להיות שבניגוד לשאר קרובי המשפחה שלו, לא תהיה אצלו הבדלה בין הקיץ לחורף ומשתי הסיבות המרכזיות האלו חשוב להמשיך לשמור על כל הוראות הריסון והסגר”.
העובדה שמדובר במחלה חדשה שהאנושות לא התמודדה איתה עדיין מדאיגה גם את חוקרי אימפריאל קולג’ בלונדון שסבורים שגם אם מדובר בווירוס עונתי, באופן יחסי הרי שבגלל חוסר החיסון הטבעי שלנו יגרום לקורונה להמשיך להתפשט בקיץ בקצב מוגבר.
צילום: רויטרס

צילום: רויטרס
הווירולוג מייקל סקינר מהקולג’ מאימפריאל קולג’ אומר ציין כי “אני סבור שיש אפקט עונתי לווירוס הקורונה, אך בגלל חוסר החיסון שלנו והרגישות של האוכלוסייה ההבדל השנה בין קיץ לחורף יהיה מינורי לחלוטין”. מנגד, החוקר בן נוימן מאוניברסיטת רידיג אף פסימי יותר ואומר כי “נכון שהווירוס החל להתפשט בסין בתקופה קפואה של השנה, אבל הוא הגיע גם לארצות חמות כמו ברזיל ואקוודור ורק האיץ את ההתקדמות שלו כך שלא נכון לבנות על הקיץ”.

שינוי במערכת החיסונית בין הקיץ לחורף

מעבר לשאלה האם ווירוס הקורונה פעיל בעיקר בחורף או בכל עונות השנה, מתכננים מדענים כעת לבדוק את ההבדל בפעילות המערכת החיסונית של בני האדם בין הקיץ לחורף. האימנולוגית מאוניברסיטת סארי, נטלי רידל, מציינת כי “אנחנו יודעים לבדוק שינויים יומיים במערכת החיסון אבל אנחנו לא יודעים מה השינויים בין עונה לעונה של המערכת החיסונית של הגוף. מבדיקות שכבר קיבלנו נראה שיש פעילות מוגברת יותר של סוג תאים לבנים מסוג B בימים מרובי שמש. לכן יתכן ונוכל להכין טיפולים במחלות בווירוסים לפי עונות השנה”.

אז האם וירוס הקורונה ייעצר בקיץ?

אם ננסה לענות בצורה ברורה על שאלת מיליון הדולר נראה כי העולם המדעי בעצמו אינו יודע את התשובה. מחד מחקרים מראים כי נגיפי קורונה פעילים טוב יותר בטמפרטורות שבין 3-18 מעלות, אך מנגד הן וירוס הסאראס והן וירוס הקורנה, שהם מאותה משפחה, התפשטו ופעלו בקיץ ובאביב. לכן ככל הנראה לפחות בשלבים הראשונים של המחלה היא תמשך אל תוך הקיץ. עם זאת, יתכן שבשנים הבאות אחרי שהאנושות תפתח חסינות אליה היא תעצר בקיץ כמו רוב בני המשפחה הזו.

הדומיין אקטואליה מתאים לכל אתר חדשותי עם פוטנציאל בלתי רגיל לחשיפה מקסימלית. מערכת האתר בנויה בצורה מושלמת עם קטגוריות וכל הכלים הדרושים לאתר חדשותי ברמה הכי גבוה. גם האתר והדומיין נמצאים על שרת  פרטי ויעברו לרוכש עם הדומיין והאתר..

דברו אתי בוואצאפ או בנייד בטלפון

0542598481

וואצאפ לחצו למטה