Close

הגבול החם של ישראל בלבנון: ניסיונות חדירה והברחת אמל”ח, סמים ובני אדם

שרשרת תקריות חמורות, רובן פליליות, שאירעו לאחרונה בגבול עם לבנון, עשויה להעיד על דילול כוחם של חיזבאללה, יוניפי"ל והצבא הלבנוני • בצה"ל מהדקים את הפעילות ומשגיחים גם על שלוחותיה של איראן, שמתמודדות עם ואקום מנהיגותי לאחר חיסול סולימאני

לילך שובלעדי חשמונאי
פורסם ב: 21.05.2020 16:50 עודכן ב: 21.05.2020 19:1210

ריבוי תקריות בגבול לבנון: על רקע המשבר הכלכלי הגדול שיצרה הקורונה בלבנון, בצה”ל מזהים בעת האחרונה עלייה מטרידה של ניסיונות הברחה וחדירה משטח לבנון לתוך ישראל, המעידים על היעדר שליטה של חיזבאללה, יוניפי”ל וצבא לבנון לאורך הגבול. מדובר, בין היתר, בניסיונות להבריח אמצעי לחימה, סמים ואף בני אדם.

צילום: דוברות ביה”ח רמב”ם
למרות שמדובר באירועים פליליים בעיקרם, בצה”ל מתייחסים לכל אירוע כזה כאירוע חבלני עוין, עד שיוכח אחרת, ובכל פעם מוקפצים לגזרת החדירה כוחות רבים וכלי טיס של חיל האוויר. ברוב המקרים צה”ל מצליח לסכל את ההברחות הללו, ולפחות באחד האירועים נתפסו הגורמים העבריינים על ידי הצבא והועברו למשטרה, אך שוחררו על ידה תוך זמן קצר.

התקרית האחרונה לאורך הגבול התרחשה רק שלשום, כאשר שני מהגרי עבודה סודנים שפוטרו בצהרי היום מעבודתם במסעדה בביירות, ניסו לחצות בשעות הערב את הגבול לישראל. השניים נלכדו והושבו בחזרה ללבנון.
בישראל לא קושרים בהכרח את כל התקריות לאורך הגבול זו בזו, אך שרשרת האירועים גרמה לפיקוד הצפון להגביר את דריכותו וערנותו, ובין השאר להציב מארבים לאורך הגבול.
כוחות צה”ל סמוך לגדר הגבול עם לבנון לאחר חיתוך הגדר // צילום: אייל מרגולין – ג’יני
כוחות צה”ל סמוך לגדר הגבול עם לבנון לאחר חיתוך הגדר // צילום: אייל מרגולין – ג’יני

כך היה גם בשבוע שעבר, אז חדר אזרח סורי לשטח ישראל באזור הר דב. מפרטים חדשים על התקרית עולה כי האזרח זוהה יחד עם לבנוני נוסף על ידי מארב של כוח גולני שהוצב במקום לאחר שחדר כ-100 מטרים לתוך שטח ישראל. השניים לא היו חמושים, אך בדיעבד התברר כי השתמשו במכשירי קשר. מפקד המחלקה מגולני ירה לעבר האזרח ירי אזהרה באוויר, והכוח החל לרדוף אחריו. במהלך המרדף, כאשר הקשר של המ”מ חשד שהחשוד מתכוון לשלוף נשק, הוא ירה לעברו ופגע בו.
במיוחד עכשיו חשוב לחסוך. AIG – ביטוח המשכנתה הזול בישראל
בישראל לא שוללים את האפשרות שחיזבאללה ינסה להשתמש בהברחות הפליליות לצרכיו, וסבורים כי המשבר הכלכלי יכול להגביר את מעורבותם של אנשי ארגון הטרור בפעילות הפלילית לאורך הגבול הישראלי.
לאירועי הגדר הרבים מתווסף גם המקרה החמור בחודש שעבר, שבו פעילי חיזבאללה חתכו את גדר המערכת בגבול הצפון בשלושה מקומות שונים. זו הייתה פעולת גומלין על תקיפת האזהרה – שיוחסה בתקשורת הזרה לישראל – כשבוע קודם לכן לעבר כלי רכב שהוביל אמצעי לחימה מסוריה ללבנון.
עוד בנושא:
• תוך 4 ימים: 3 חדירות לשטח ישראל

• חצה את הגבול עם לבנון – צה”ל פתח באש
• נתפסו בעת שניסו לעבור מלבנון
• לבנון: כך בוצעה פעולת חיתוך גדר הגבול
• איראן תשתלט על לבנון בחסות הקורונה?
בצה”ל אומרים בפה מלא גם כי חיזבאללה פועל באופן אינטנסיבי לאורך הגבול, עם נשק ואמצעי תצפית, תוך הסוואת פעילותו בשטח.
המצב הכלכלי הקשה בלבנון פוגע קשות גם בחיזבאללה, המתקשה לשלם משכורות לאנשיו, והוא מגיע כמובן גם לאיראן, שסובלת ממשבר כלכלי ובריאותי גדול בשל הסנקציות שהוטלו עליה ובשל הקורונה, וכן מחוסר יציבות במישור המנהיגותי כתוצאה מחיסולו בתחילת השנה של מנהיג משמרות המהפכה קאסם סולימאני. מחליפו, אסמאעיל קאאני, מתקשה להיכנס לנעליו של מי שהיה בעל מעמד מיוחד אצל המנהיג העליון של איראן, והניע את שליחת זרועות התמנון האיראניות והפצת הטרור במזרח התיכון.
סולימאני. חיסולו הותיר ואקום מנהיגותי // צילום: איי.פי
סולימאני. חיסולו הותיר ואקום מנהיגותי // צילום: איי.פי
למרות הדעה הרווחת שלפיה אין אדם שאין לו תחליף, נדמה כי מותו של סולימאני יצר ואקום מנהיגותי בציר הטרור. הדבר הביא בעת האחרונה לעליית קרנו בציר השיעי של חסן נסראללה. אנשיו של נסראללה ממשיכים לפעול גם בסוריה באמצעות שתי יחידות עיקריות: “תיק הגולן”, שהיא יחידה מבצעית של ארגון הטרור בפיקודו של אבו חסין סאג’ד, ומפקדת הדרום – גוף מטה בפיקודו של חאג’ האשם, שחונך את גיס 1 הסורי. תפקיד המפקדה הוא להוות בסיס לחזית שנייה מול ישראל בגולן הסורי. נסראללה מפקד על שני הגופים הללו באופן אישי.
בנוסף, בסוריה פועלות גם המיליציות השיעיות הכפופות לכוח קודס האיראני. אותן מיליציות ממשיכות את ההתבססות האיראנית בסוריה, ונערכות לפעול נגד ישראל בהינתן פקודה. צה”ל ופיקוד הצפון שמו להם למטרה “למגר” את הפעילות הזו בסוריה, כדי שלא תקום תשתית טרור חזקה נוספת ברמת הגולן.
רועי צאן תמימים או שליחי חיזבאללה שאוספים מודיעין?
בתוך כך, מתחילת השנה נמצא צה”ל בפעילות מוגברת במובלעות שבגבול לבנון – השטח שבין גדר המערכת לבין החביות הכחולות שמצפון לה המסמנות את קו הגבול בין שתי המדינות. מתחילת השנה בלבד ביצע צה”ל כבר 70 פעילויות במובלעות ובחישוב פשוט מדובר בממוצע של שתי פעילויות בשבוע באזורים מצומצמים אלה.
גורמים ביטחוניים מסבירים כי הפעילות שנועדה להראות שישראל מממשת את ריבונותה על שטחה עד המטר האחרון, נעוצה בדפוסי ההתנהגות בצדו השני של הגבול. בצה”ל הבחינו כי בשעה שחייליו אינם מפגינים נוכחות במובלעות, מתמלא הוואקום ברועי צאן לכאורה או חקלאים שכביכול מעבדים שדות, כשבפועל האזרחים התמימים למראה חשודים כשליחי החיזבאללה לצורך איסוף מודיעין מהגבול עם ישראל.
לוחמי צה”ל על גדר הגבול בין ישראל ולבנון // צילום: אייל מרגולין – ג’יני
לוחמי צה”ל על גדר הגבול בין ישראל ולבנון // צילום: אייל מרגולין – ג’יני
למרות הסוואת זהות הלבנונים שמגיעים לקו הגבול, בצה”ל עוקבים בדריכות אחר הנוכחות הגבוהה של חיזבאללה על הגבול. לרוב מסתובבים אנשי החיזבאללה עם אקדחים מוסלקים בשעות היום ועם רובים גלויים בשעות הלילה. עשרות רכבים של קציני איסוף ומודיעין מסתובבים באופן קבוע על הגבול, מצלמים מוצבים ובודקים את שיגרת הפעילות של כוחותינו. בצה”ל מבחינים אף בקבוצות גדולות של קציני איסוף.
הארגון הפיקטיבי לכאורה “ירוק ללא גבולות”, שהקים לפני כמה שנים בלילה אחד עשרות מגדלים שחורים לאורך כל קו הגבול, ממשיך לתפוס נוכחות בשטח. הפעילות במגדלים השחורים הצמודים לגדר המערכת משקפת שיתוף פעולה מודיעיני הדוק בין החיזבאללה לבין צבא לבנון. בצה”ל מעריכים כי בשונה ממלחמת לבנון השנייה, אז צבא לבנון לא הכניס את עצמו לחיכוך מול ישראל, במערכה הבאה הם יהיו כרוכים בחיזבאללה וקיימת סבירות גבוהה כי הם ייקחו חלק בלחימה.
כוחות יוניפי”ל מגיעים לבדוק את המוצבים בתיאום עם החיזבאללה ולעיתים נענים בסירוב בטענה שמדובר בשטח פרטי. סיורי יוניפי”ל מאוימים על ידי כוחות החיזבאללה ולא אחת באים לידי חיכוך עם חיזבאללה. על אף הביקורת כלפי הארגון הבינלאומי שאינו עושה די כדי לממש את החלטת האו”ם מ-2006 לאיסור נוכחות החיזבאללה בסמוך לגבול עם ישראל, צה”ל רואה ביוניפי”ל גורם מרסן משמעותי. הפעילות שהוא עורך במובלעות נעשית בתיאום מול יוניפי”ל שהמהווים גורם מרסן מול צבא לבנון.
סיור של כוח האו”ם וחיילי צבא לבנון סמוך לגבול עם ישראל // צילום ארכיון: אייל מרגולין – ג’יני
סיור של כוח האו”ם וחיילי צבא לבנון סמוך לגבול עם ישראל // צילום ארכיון: אייל מרגולין – ג’יני
לצד כל אלה, צה”ל ממשיך לשפר תשתיות ביטחוניות לאורך הגבול ובשנה האחרונה הוא פתח דרכי עפר חדשות באורך של 22 ק”מ שמאפשרים להגיע לחזית במינים חשיפה ללבנון ומכאן בהפחתת איום ירי נ”ט על כוחות צה”ל. גם חומת הבטון שנבנית ליד יישובי גדר צפויה להתעבות באזור היישובים שתולה-זרעית שבגליל המערבי.
בשבועיים האחרונים ישראל נכנסה לשגרת קורונה, המשיבה אט-אט את החיים למסלולם. אולם אפקט הנגיף עדיין ניכר היטב בגבולה הצפוני של ישראל. לצד עוצר היציאות של חיילי צה”ל שגרם לכמות גדולה יותר של כוחות לאורך הגבול ולאיוש עמדות שבימים כתיקונם הן ריקות, בחודש האחרון מוצא את עצמו צה”ל עסוק בקצב ממוצע של אחת ליומיים בסיכול הברחות סמים. היקף הברחות הסמים מגבול לבנון הוכפל בחודש האחרון והוא נעשה בעיקר מאזור רג’ר ומטולה.
הזינוק בהברחות נובע מעלייה בביקוש לסמים, ועל פי הערכות אנשי המקצוע – הסיבה לכך נעוצה במגבלות שאילצו את התושבים להישאר במרבית שעות היום בבתיהם. מחקר חדש שנערך במהלך ימי הקורונה באוניברסיטת אריאל העלה כי השעמום, הבידוד החברתי והלחץ הכלכלי הביאו מכורים רבים שנגמלו מסמים לדווח על כמיהה מחודשת לשימוש בסמים, וכרבע מהם הרגישו שהניקיון שלהם מסמים נמצא בסכנה.

הדומיין אקטואליה מתאים לכל אתר חדשותי עם פוטנציאל בלתי רגיל לחשיפה מקסימלית. מערכת האתר בנויה בצורה מושלמת עם קטגוריות וכל הכלים הדרושים לאתר חדשותי ברמה הכי גבוה. גם האתר והדומיין נמצאים על שרת  פרטי ויעברו לרוכש עם הדומיין והאתר..

דברו אתי בוואצאפ או בנייד בטלפון

0542598481

וואצאפ לחצו למטה