בנקים ומוסדות פיננסים לרבות כאלה שאינם בנק, יוכלו לקבל מידע אישי על הרגלי צריכת האשראי והגורם המאשר חשוף להרבה יותר נתונים ומידע על הרגלי צריכת האשראי ועמידה בהתחייבויות של מבקש ההלוואה. אסף להב, מנכ״ל “להב דביר שירותים פיננסים”, טוען ששינוי בהרגלי הצריכה יובילו למתן אשראי זול והתחרות רק תגבר.
לאחרונה הושקה מערכת נתוני אשראי שהוקמה על ידי בנק ישראל בליווי משרד האוצר ומשרד המשפטים, בכדי ליצור תחרות אובייקטיבית בין הבנקים לבין גורמי אשראי מפוקחים. הנתונים במערכת מתעדכנים און ליין, מתוך כוונה לאפשר ללקוח לקבל אשראי בתנאים הוגנים וכניסתה של המערכת לשוק צפוייה לשנות את כללי המשחק הנהוגים בשוק האשראי הקמעונאי.
אז איך ניתן לנצל את החוק לטובתכם?
הכללים מאוד פשוטים, הלקוח מדורג על פי קריטריונים מאוד ברורים ודירוג האשראי נקבע על פי התנהלות אשראי תקינה, כמות אובליגו וכו’.
ומהי הבשורה החשובה ביותר בתיקון החוק?
החל מתאריך 12.4.2019 המידעים השליליים ימחקו לאחר 3 שנים ובכפוף לכל שלא נכנסה התראה שלילית נוספת. דבר שכזה יכול לתת זמן התארגנות יחסית קצר למי שהוגבל בעבר, נפתח כנגדו תיק הוצל”פ או פשיטות רגל למיניהם שלא כמו בחוק הישן אשר בו המידעים השליליים היו נשמרים בין 3-5 שנים ובמקרים קיצוניים עד כ-7 שנים.
לסיכום: ניתן לשפר את דירוג האשראי בצורה מבוקרת ועל ידי שינוי הרגלי צריכה ובכך לקבל אשראי זול יותר מהגופים השונים.