Close

האם שאלת הריבונות ביהודה ושומרון תסכל את הקמת הממשלה?

סוגיית יהודה ושומרון ממשיכה לסבך את המו"מ בין הליכוד לכחול לבן • גורמים בליכוד: "גנץ הציב תנאים שעלולים לטרפד את המהלך, לא ברור אם זו רק טקטיקת מו"מ" • מקורבי גנץ: "יש פערים, אבל זה לא ימנע הקמת ממשלה"

גנץ בגוש עציון, אוגוסט // צילום ארכיון: צחי מרים

מחלוקת קשה בין הליכוד לכחול לבן בסוגיית החלת הריבונות הישראלית בבקעת הירדן, מעיבה על המגעים להקמת ממשלת האחדות. ראש הממשלה נתניהו דורש שהממשלה החדשה תיישם את הצעד, בעוד בכחול לבן מביעים הסתייגות.
על פי תוכנית השלום של ממשל טראמפ, ישראל תהא רשאית להחיל את החוק הישראלי בבקעת הירדן, בצפון ים המלח וביישובים הישראליים ביהודה ובשומרון. הצעד יוכל לצאת לפועל לאחר שוועדה ישראלית־אמריקנית תשלים את שרטוט המפה המקבעת את האזורים שיהפכו לישראליים.
בני גנץ: “לאחר הבחירות – נפעל להחלת הריבונות על בקעת הירדן” // צילום: עמי שמיר
הוועדה קיימה עד כה מספר ישיבות וממשיכה לעבוד באופן חלקי גם בעיצומו של משבר הקורונה. אולם ממשל טראמפ מעוניין שישראל תבצע את מהלך הריבונות רק כאשר בארץ מכהנת ממשלה הנהנת מרוב בכנסת, ולא ממשלת מעבר. זו אחת הסיבות שהצעד לא בוצע עד היום.
בשיחות שנוהלו עד היום בין כחול לבן לליכוד, העלו נתניהו ואנשיו את מהלך הריבונות כדרישה מרכזית. לדברי גורמים בליכוד, “הריבונות היתה עניין יסודי שהוצג כבר מהרגע הראשון על מנת למנוע אי־הבנות”. יצוין כי תוכנית טראמפ, ובפרט מהלך הריבונות הכלול בה, מהווים עבור נתניהו את גולת הכותרת המדינית. הוא הצהיר עשרות פעמים כי בכוונתו לקדם את המהלך ואף הזהיר כי ההזדמנות ההיסטורית ליישם אותו עלולה שלא לשוב.

“גנץ לא מתנגד לריבונות”

על פי גורמים בכחול לבן, גנץ לא הביע התנגדות לתוכנית ומצידם הנושא כלל לא היווה בעיה. הם ציינו כי אם נתניהו יביא את התוכנית לאישור הממשלה או הכנסת, הוא מן הסתם יזכה לרוב, כיוון שחלק מחברי כחול לבן (הכוונה לח”כים צבי האוזר, יועז הנדל ואולי גם חילי טרופר ואחרים) יתמכו בה. ואולם ביממה האחרונה חלה תפנית בעמדת הרמטכ”ל לשעבר, ובשיחות שנוהלו אתמול הוא הציב התניות שעשויות לסכן את הצעד.

שאלת הקשחת העמדות

עם זאת, בליכוד תוהים אם הקשחת הקו היא עמדה סופית של כחול לבן או חלק מתהליך משא ומתן שבו יש עליות ומורדות. גורם בסביבת גנץ אמר כי אכן מדובר בנושא שבמחלוקת. לעומתו אמרו אחרים כי ייתכן שיש פערים בין הצדדים אך לא זה הנושא שיכשיל את הקמת הממשלה.

חלון הזדמנויות צר מאוד

בתוך כך, בצד האמריקני מבהירים כי לרשות ישראל עומד חלון הזדמנויות בן חודשים ספורים בלבד על מנת לבצע את המהלך שתוכנית טראמפ מאפשרת. הבחירות לנשיאות ארה”ב ייערכו בנובמבר 2020, וספק אם לנשיא יהיו פנאי או קשב לעסוק בסוגיה הישראלית־פלשתינית סמוך לבחירות. משבר הקורונה טורף את הקלפים הפוליטיים בארה”ב, ובתנאים החדשים – אין לדעת אם טראמפ יהיה מעוניין שישראל תנקוט מהלך סמוך כל כך לבחירות.
בתוך כך, במפלגת ימינה הבהירו אמש כי יישום הריבונות הוא תנאי הכרחי לכניסתם לממשלה. יו”ר ימינה שר הביטחון נפתלי בנט אמר אתמול בתשובה לשאלה: “ברור שזה דבר מובנה שחייב להיות. איני מעלה על דעתי שראש הממשלה יוותר על כך ואנחנו נוודא שזה נמצא בהסכמים”.

הדומיין אקטואליה מתאים לכל אתר חדשותי עם פוטנציאל בלתי רגיל לחשיפה מקסימלית. מערכת האתר בנויה בצורה מושלמת עם קטגוריות וכל הכלים הדרושים לאתר חדשותי ברמה הכי גבוה. גם האתר והדומיין נמצאים על שרת  פרטי ויעברו לרוכש עם הדומיין והאתר..

דברו אתי בוואצאפ או בנייד בטלפון

0542598481

וואצאפ לחצו למטה