Close

האם גנץ יפר את הבטחתו לנשיא טראמפ

Benny Gantz

המשא ומתן בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין יו”ר כחול לבן בני גנץ מתקיים מאחורי דלתיים סגורות, ופרטיו הדולפים מעט סותרים. אבל דבר אחד ברור: גנץ ואנשיו מתנגדים להחלת החוק הישראלי על ההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון. פרט זה, אשר עולה בכל הדיווחים, גם מפתיע וגם מדאיג.
בני גנץ: “לאחר הבחירות – נפעל להחלת הריבונות על בקעת הירדן” // צילום: עמי שמיר
הוא מפתיע כי רק לפני חודשיים, יום לפני שנשיא ארה”ב דונלד טראמפ הציג את תוכנית השלום שלו לעולם, טראמפ הציג אותה לגנץ. התוכנית, הכוללת הכרה אמריקנית בריבונות ישראל על בקעת הירדן ובהתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון, מכילה ציפייה כי ישראל תחיל את ריבונותה על אזורים אלו בטווח המיידי לאחר כינון ממשלה קבועה בירושלים. על פי גורם שנכח בפגישה, לאחר שטראמפ הציג את פרטי תוכניתו, “גנץ התחייב בחדר הסגלגל כי אם יכהן כראש הממשלה, הוא ירכיב ממשלה עם אנשים שיתמכו בעסקה”.
על סמך אמירתו של גנץ, שמשמעותה כל ממשלה שלא תקום תחיל את הריבונות הישראלית באזורים הללו, האמריקנים מייד הקימו ועדת מיפוי משותפת עם נציגים ישראלים כדי להכין את המפות לקראת יישום מהיר של העסקה.
ביום ראשון השבוע, ולנוכח הדיווחים העקביים שגנץ מתנגד להחלת הריבונות על ההתיישבות, הבהיר גורם בממשל טראמפ כי “גנץ הגיע לוושינגטון ואמר שהוא תומך בזה, ואנחנו לא שמענו משהו שונה ממנו. אלא אם יגיד לנו אחרת, אנחנו יוצאים מתוך ההנחה שיש לנו שותף בצד השני”. במילים אחרות, ממשל טראמפ מצפה מגנץ לעמוד במילתו.
אין כאן איום, יש כאן ציפייה להוגנות. אפשר לשקר למצביעים ולשרוד פוליטית. אבל קשה מאוד למנהיגים ישראלים לשקר לנשיא ארה”ב ולהצליח בכהונתם. על פי המדווח, הליכוד מנסה לפתור את המחלוקת עם גנץ סביב הריבונות באמצעות הסכמה שלחברי הקואליציה יהיה חופש הצבעה בעניין. הציפייה היא כי עם חברי הכנסת יועז הנדל, צבי האוזר ואורלי לוי־אבקסיס, יהיה רוב למהלך גם אם גנץ ומפלגתו יתנגדו. זאת אמנם דרך לפתור פלונטר, אבל אסור לנתניהו להקל על גנץ באמצעות פתרונות טכניים.
אין כאן בעיה טכנית. יש כאן בעיה מהותית. גנץ נתן את מילתו לנשיא טראמפ באופן חד־משמעי. לא היתה אי־הבנה. איך ישראל יכולה לצפות לשמר את המעמדה הבינלאומי כאשר מי שאמור להיות ראש הממשלה בעוד שנה וחצי מציג את עצמו על ההתחלה כאיש לא אמין שמוכן לשקר למנהיג המעצמה החזקה בעולם? נתניהו בעצמו מסכן את האמינות האישית שלו רק באמצעות הניסיון שלו לחפות על גנץ.
זה לא מאוחר מדי לתקן את הטעות. גנץ עדיין יכול לשנות את עמדתו ולמלא את מילתו לנשיא. לטובתו ולטובת המדינה, כדאי שיעשה כן באופן חד וברור לפני שייסגר ההסכם.

הדומיין אקטואליה מתאים לכל אתר חדשותי עם פוטנציאל בלתי רגיל לחשיפה מקסימלית. מערכת האתר בנויה בצורה מושלמת עם קטגוריות וכל הכלים הדרושים לאתר חדשותי ברמה הכי גבוה. גם האתר והדומיין נמצאים על שרת  פרטי ויעברו לרוכש עם הדומיין והאתר..

דברו אתי בוואצאפ או בנייד בטלפון

0542598481

וואצאפ לחצו למטה